Merry Christmas!

Jambo allihopa!
igar var dagen fullspackad. Jag och knut borjade morgonen med att storhandla mat tillsammans med tre av pojkarna, JImmy, Mbonge och Lille Antony. Gronsaker, frukt, juice, soda, snacks, 7 kg kott m.m. De ater inte kott sa ofta sa nar det val far det sa ar det stora leenden. Tror de ater kott kanske 3 eller max 4 ganger i manaden. Inte undra pa att vissa ar sa sma. Men det ar ocksa mycket dyrt med kott for dem. Forhoppningsvis sa kam vi fa in lite fler manadsgivare sa kan de fa lite battre vardagsmat med.
 
Det blev kottgryta med Chapati till lunch. Senare pa eftermiddag/kvallen sa var det dags for klad och julklapps utdelning. Vid all sorts av utdelning av klader sitter alla pojkarna i en ring i vardagsrummet. Kladerna och dem som delar ut dem sitter i mitten och haller upp ett plagg. Fragar vem som vill ha/behover den och sa haller de som vill upp handen. Den som sitter i mitten avgor vem som far dem. Jag och Knut hade med oss 4 st stora vaskor med klader. Vagde oover 80 kg... Grace hade med sig och aven hennes van Aron, sa oj vad klader det blev. Alla fick nog minst 6 st plagg var i alla fall. Hur glada som helst.
 
Jag vill ta tillfalle att tacka alla som sponsrade med klader och dyligt. Ett stort tack till Astrio BK och Halmstads Fotbollsforbund for lagstallen och alla fotbollarna. Jag onskar ni kunde hort skriken nar jag tog fram fotbollarna. Helt galet!
Tack till Johan Akerstrom och alla pa foretagen IMSO! Glasogonen blev en stor hiit! Nu kanske jag kan fa ha mina ifred lite.
 
Flera av pojkarna sa att detta var dem basta julen de nagonsin haft i hela deras liv. och jag kanner mig sa oerhort tacksam for att ha fa varit med och delat den med dem. och tack till alla som har gjort det mojligt!
 
En flicka fran det stora barnhemmet Scola som jag har kommit valdigt valdigt narma ville jag och Knut ocksa ge nagot litet speciellt till julklapp. Scola ar 21 ar och varldens mest ambisiosa och drivande tjej. Man kan inte frsta henned bakgrund nar man ser henne idag, Man skulle kunna basera en hel film pa hennes liv. Ialla fall forsoker hon skaffa ett extra jobb just nu vid sidan om studierna, och for det behover hon ett ekorkort. Pengar ar som sagt allatid ett promlem for  barnhemsbarn. De har inga slakningar eller famlij som kan hjalpa dem nar de blir aldre. Sa jag och knut sa att vi ska betala for hennes korlektioner och korkort. Oj vad glad hon blev. Tararna valdefram och hon kunde inte prata.  JAg sa att hon inte behovde saga natt for man sag pa henne vad hon menade. Aven hon sa att det har var hennes basta jul nagonsin.
 
Kl 00.00 igar natt skrek vi in Julen. Vid tolvslaget stod vi ute redo med bongotrummarna och skrek for full hals. Det ar tydligen sa de firar in Jesu fodelse. Helt galet, alla skrek och dansade, hoppande upp och ner fran taket. Kanske ska infora denna tradition i Sverige?
 
Idag sa tog Makau, Sebastion och stora Antony oss till det stallet dar Grace forst hittad dem. Inte mycket att saga. En grand med kartonger, Samlingar av glasflaskor och plast. Det bor fortfarande nagra dar runt ett 10 tal. men alla ar over 18 ar. Antony intruducerade mig for den aldsta, Han som "agde" stallet. Han berattade att han var den enda som valkomnat dem att sova dar mednas alla andra hade bara jabgat bort dem eller ropat pa polisen. VI kopte lite majsmjol. brod och juice till dem. Det minsta vi kunde gora.
 
Nu ar det dags for kvalls mat. Lyckade till dem med att kopa kykling!
 

Kommentarer
Postat av: Linda

Åhhh Frida! Jag blir helt törögd när jag läser allt fint du/ni gör
För dom, helt otroligt att läsa om deras reaktioner! Fantastiskt =D
Det låter som om ni har haft en fantastisk jul iaf..
Saknar dig på jobbet! Kram och hälsa Knut och barnen!

2013-12-25 @ 23:46:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0