KÖTTA ! bokstavligt

Andra dagen på Gilde. lite varma i kläderna satte vi direkt igång med våra arbets uppgifter. det gick lite lättare än gårdagen och tekniken börjar sätta sig lite. det är ett slitsamt arbete som tar på fingrar , handleder, armar, rygg och ben. träningsvärk är bara att förvänta sig. Själva arbetsuppgiften går på ren automatik efter ett tag. man måste vara vara försiktigt så man inte gör hål i huden. Man får inte låv att "kutta" sönder fåret. då försvinner pengavärdet.
Det är inte ett särskilt grasiöst jobb och det är lite läbbigt ibland. idag var det några får som inte riktigt hade avlidit när de kom fram till våra stationer. de ryckte till och hade sig när det var min tur att klippa. det var ingen hit. resultat blev en stor klump i magen. men det var bara att titta bort medans slaktaren "fixade" fåret igen medans det hängde från taket.
fåren hänger med fötterna på krockar på ett band i taket. detta bandet går genom hela slakteriet. först från själva avslivningen, in till oss, rummet jämte  är där de flås och skär bort de delarna de inte vill ha, tex: huvudet, svans, pungkulor. Det rummet är inte det mysigaste att gå igenom. allt blod och kroppsdelar ligger i högar på golvet.

Om någon där hemma skulle vilja få tag i mig elr skicka ett litet sms att ni saknar mig så är mitt norska mobil nr : 412 70383
blir billigare än att skicka till mitt svenksa. vanliga sms och samtals priser som inom sverige.

LEV OCH LÄR!
FAM PÄRSSON !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0