Jambo rafiki!

Sa var jag inne pa dag 2 av mitt lilla aventyr till Mlolongo, Kenya. Men har redan hunnit uppleva massa.
Julia hamtade mig igar pa flygplatsen och vi akte direkt till barnhemmet for att mota upp George. Det ar han som tar hand om pojkarna. Helt underbar man, slutar aldrig le och bryr sig verkligen om var enda pojke. Det ar 20 st pojkar som bor pa Courage House. Tre av dem bor just nu pa Boarding school, vilket alla ar valdigt stolta over. De kommer hem pa loven. Resten av barnen ar mellan 9 till 17 ar. De ar sa latta att prata med och delar garna med sig. De alskar fotboll och att dansa!
 
Mlolongo ar en fattig forort till Nairobi. Mycket smuts och avgaser som tar over tyvarr. Jag och Julia ar de enda vita personerna har sa vi far valdigt mycket uppmarksamhet. Har nog aldrig vinkar och gett sa manga Give me fives nagonsin.
Vi motte upp alla pojkarna pa deras sista lektion i skolan igar, dans. Att de har dans som en lektion ar helt underbart. Igar ovade de infor en uppvisning African child day, som de ska ha med flera andra skolar pa fredag. Har gar de inte i olika klasser beroende pa hur gammal man ar, utan det gar efter vilken kunskap du har nar du borjar. Vilket ar mycket bra for de barns som bott pa gatan i flera ar.
 
Igar kvall lagade vi mat och hade ett litet danspass i huset innan sangdags. De alskar verkligen att dansa! Och de ar sa duktiga allihopa. Aldrig att ett gang svenska barn skulle stalla sig rakt upp och ner och dansa sa som de gor. Energi pa hog niva.
 
Delade aven ut musikspelarna som jag samlat in hemmifran igarkvall. De var valdigt uppskattade. Alla kommer fa ta del av dem, men det ar en som har huvudansvaret for den. Oskar Karlsjos ipod fick George ansvar for. Eftersom den aven komer att anvandas som kamera.  Ulrika Norbys ipod fick Haidar (16 ar) ansvar for och Sabina Otterborgs iopd gick till Elijah (16 ar). Anna Hellstroms Mp3 fick Fredric huvudansvar for. Bilder pa dem kommer senare nar jag kommit hem. 
 
De pengar jag samlat ihop slutade pa 6 750 kr = 80 000 KES.
An sa lange har vi kopt:
1 sangmadrass,
2 par skolskor + strumpor.
Massa saker till koket
en grej till deras gasplatta som var sonder.
 
Men det finns mycket pengar kvar. Ska forsoka kopa ny madrass till alla pojkarna. De dem har nu ar tunna som handdukar...
 
Ikvall ska jag dela utt kladerna och fotbollsstallet. Alla ser fram emot det!
 
 

Kommentarer
Postat av: Erik Zetterlund

Mambo? Poa! Häftigt Frida!!! Ser fram emot att höra allt nästa gång vi ses.. Du är grym asså!
Mungu awariki!

2013-06-11 @ 18:09:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0